האם נגישות אתרים מסייעת לקידום אורגני?
נגישות אתרים היא חובה על כל בעל ובעלת אתר, וזאת בהתבסס על שורה של חוקים ותקנות המסבירים מיהם המחויבים להנגשה של אתרם עבור אוכלוסיות בעלות מוגבלות.
התאמה של אתרי אינטרנט כך שיתאימו לשימוש של כלל האוכלוסייה, כולל אנשים עם מוגבלויות, נתפשת על-ידי רבים כתחום אפור ובעיקר מעורפל. בן אדם שאיננו לוקה בכל מוגבלות, וודאי שלא יבין באילו דרכים לא ניתן לצרוך את המידע באתר, אלא אם כן מדובר באדם בעל לקות ראייה.
חשבו על כך בצורה הבאה: ישנן מוגבלויות רבות ושונות, ולו בפרמטרים קטנים אך משמעותיים עבור צרכן המידע ברשת. המטרה של נגישות אתרים היא לוודא שכל אדם, ללא קשר למגבלותיו הפיזיות או הקוגניטיביות, יוכל להשתמש באתר בצורה מלאה. זה כולל התאמות כמו הגדלת טקסט, טקסט חלופי לתמונות, ניווט מקלדת ועוד.
אך אל לכם לחשוב שהנגישות לאתרי אינטרנט צריכה לקבל חשיבות רבה לאור חוקי הנגישות המחייבים; ככל שחוויית המשתמש שלכם באתר תהיה מותאמת לכולם, כך גם הדבר יוכל לסייע לכם להתקדם אורגנית בתוצאות החיפוש.
חשיבותה של נגישות האתרים
לבד העובדה שנגישות אתרים היא חובה מוסרית וחוקית בהרבה מדינות לרבות ישראל, היא גם מסייעת להרחבת קהל היעד של האתר שלכם.
כל עסק רוצה לפנות לכמה שיותר אנשים, והנגשת האתר היא דרך מצוינת להשיג זאת ולקבל יותר ויותר תנועה מאנשים שייהנו ויוכלו לצרוך את המידע והשירותים שאתם מציעים.
כ-15% מהאוכלוסייה העולמית חיה עם מוגבלות כלשהי, כלומר, אם האתר שלכם לא נגיש, אתה עשויים להחמיץ כמות משמעותית של לקוחות פוטנציאליים וכל שכן כאלו שיישארו באתר שלכם וימשיכו לקבל ממנו את המידע הרצוי.
מנועי החיפוש אוהבים נגישות?
גוגל משתמש במגוון רחב של גורמים כדי לקבוע את דירוג האתרים השונים שברשת בתוצאות החיפוש. אחד מהגורמים החשובים ביותר הוא חווית המשתמש.
לכן, התשובה שלנו היא שבעקיפין, נגישות האתר שלכם תסייע לקידום. הרי גוגל (וכל יתר מנועי החיפוש) רוצה להבטיח שמשתמשים יקבלו את התוצאות הטובות ביותר עבור השאילתות שלהם, ואתרים המספקים חווית משתמש טובה יותר יקבלו עדיפות בתוצאות החיפוש.
נגישות משפרת את חווית המשתמש, וגוגל בהחלט שמים לב לכך. אתרים שנגישים ונוחים לשימוש מדורגים לעיתים קרובות גבוה יותר בתוצאות החיפוש, זאת לאור נתוני אינטראקציה טובים יותר עם האתר.
מה כוללת נגישות אתרים?
נגישות אתרים כוללת התאמות שונות שהופכות את האתר לידידותי יותר עבור משתמשים עם מוגבלויות:
טקסט חלופי לתמונות (Alt Text)
טקסט חלופי הוא תיאור מילולי של תמונה שמופיע במקום התמונה במקרה שהיא לא נטענת, או משמש לתיאור התמונה עבור תוכנות קריאה המיועדות לעיוורים.
גוגל משתמש בטקסט חלופי כדי להבין את תוכן התמונות ולשפר את היכולת שלו לסרוק את האתר.
ניווט קל ונוח
מבנה ניווט ברור ואינטואיטיבי עוזר למשתמשים למצוא את מה שהם מחפשים במהירות ובקלות.
אתרים עם ניווט טוב הם נוחים יותר לשימוש עבור כולם, כולל אנשים עם מוגבלויות. גוגל מעריך אתרים עם מבנה ניווט טוב ומדרג אותם גבוה יותר בתוצאות החיפוש.
תמלולים לוידאו ואודיו
תמלול תכני וידאו ואודיו משפר את הנגישות עבור אנשים עם לקויות שמיעה. זה גם מספק תוכן נוסף שגוגל יכול לסרוק ולהשתמש בו כדי להבין את תוכן הדפים באתר שלך.
ניגודיות צבעים
הקפדה על קונטרסט צבעים גבוה בין הטקסט לרקע משפרת את קריאות התוכן. טקסט שקריא בקלות הוא חשוב לא רק עבור אנשים עם לקויות ראייה, אלא גם עבור כל משתמש אחר, וגוגל מתחשב בזה בדירוג האתר.
ויש גם יתרונות נוספים
מעבר לקידום האורגני, יש לנגישות אתרים יתרונות נוספים.
נגישות מאפשרת לאנשים עם מוגבלויות להשתמש באתר שלך, ובכך להרחיב את קהל היעד שלך. זה יכול להוביל לעלייה בכמות המבקרים באתר ובפוטנציאל המכירות.
עמידה בדרישות החוקיות של נגישות יכולה למנוע תביעות משפטיות. במדינות רבות יש חוקים מחמירים בנוגע לנגישות אתרים, ועסקים שאינם עומדים בהם עשויים להיות חשופים לקנסות ותביעות. אתם רוצים לדעת מדי יום ויום שיש לכם דאגה אחת פחות.
ולסיום, אתר נגיש מצביע על כך שהעסק שלך דואג לכלל הלקוחות, וזה בהחלט משפר את המוניטין. לקוחות מעריכים עסקים שמבינים את הצרכים שלהם ומשקיעים בנגישות.
במילים אחרות, נגישות היא השקעה שמשתלמת מכל הבחינות: מוסרית, חוקית, ועל הדרך, אתם גם קוצרים הישגים בפן השיווקי.